בדיקות שמיעה – מדוע חשוב להקפיד עליהן בגיל השלישי

אנשים מבוגרים רבים, מתמודדים עם ירידה ביכולת שמיעה. זה תהליך טבעי שמתרחש מסיבות שונות. יש מי שחווה את הירידה כתוצאה מחשיפה לרעשים בדציבלים גבוהים במהלך השנים, יש מי שחווה את הירידה כתוצאה מהשפעות פיזיולוגיות שונות, מחלות, שימוש בתרופות עם תופעות לוואי ועוד. 

ירידה בשמיעה פוגעת משמעותית באיכות החיים ויכולה במובנים מסוימים גם לסכן אותם. דוגמא קיצונית אך בולטת, היא ברגעי סכנה, רגעי משבר, אז ירידה בשמיעה יכולה להיות קריטית. אך זה נכון גם במקרים הרבה פחות קיצוניים והרבה יותר סטנדרטיים ושכיחים. אנשים מבוגרים חווים את זה כשהם נמצאים בסביבת אנשים ומתקשים לנהל שיחה או כשהם מאזינים לרדיו וטלוויזיה, וצריכים להגביר את הווליום בשביל לשמוע מה אומרים. 

בדיקות שמיעה יכולות לאתר ירידה שכזו ולאפשר למי שחווה אותן ליהנות מפתרונות שונים, מותאמים עבורו. הבדיקות אומנם לא יביאו לפתרון עצמו, אך הן כן יכולות לאבחן את סוג הבעיה ועד כמה היא משמעותית. בהתאם לכך ייקבע מה הפתרון הרלוונטי והנכון, בשביל להתמודד איתה. 

בדיקות שמיעה נערכות במצבים שונים. ילדים עוברים בדיקות מהיום בו הם נולדים עד גיל מסוים, זאת על מנת לוודא שאין להם מום בשמיעה ושהיא תקינה לחלוטין. לאחר מכן, במהלך החיים, אין צורך לבצע בדיקות אלא אם הם מרגישים שיש ירידה באיכות השמיעה. אנשים מבוגרים לא בהכרח נדרש לבדיקות מסוג זה, אלא אם הם חווים ירידה או שהסביבה מעירה להם, שהם אינם שומעים טוב ועליהם לבדוק את עצמם. 

חשוב להדגיש, ישנו מצב נוסף בו רצוי לעבור בדיקת שמיעה, והוא אם במהלך השנים עובדים קרוב למכונות, מכשירים ואלמנטים אחרים שמפיקים רעש משמעותי אשר יכול לפגוע באיכות השמיעה. מצב שכזה, יכול להביא לירידה הדרגתית בשמיעה עד לכדי חירשות. לכן, עובדים בסיטואציה כזו, נשלחים לא פעם לבדיקות שמיעה תקופתיות. 

שמיעה

כיצד מבצעים בדיקות שמיעה לאנשים מבוגרים

בדיקות שמיעה נועדו לבחון את היכולת של האדם לשמוע קולות, רעשים וצלילים ולזהות אותם. אפשר לומר, במובנים מסוימים זה דומה לבדיקות ראייה. אם שם הנבדק צריך לראות סימנים, אותיות, מספרים ולזהות אותם, אז כאן מדובר על קולות, צלילים ורעשים אותם הוא צריך לשמוע ולזהות. 

הבדיקות נעשות בשתי האוזניים, ברמות סאונד שונות, על מנת לבדוק עד איזה גובה של ווליום הנבדק יכול לשמוע בכוחות עצמו ומאיזה גובה הוא נדרש להשתמש במכשיר שיעזור לו. 

במידה והוא מצליח לשמוע, להבין ולזהות את כל הקולות והרעשים, אז אין צורך להיעזר במכשיר שמיעה. אם הוא לא מצליח, אז עליו לרכוש מכשיר שמיעה על פי המלצת הבודק. כל מכשיר מותאם לצרכיו של הנבדק, בין אם זה מבחינת האיכות, הסגנון וכן מבחינת האופן בו המכשיר מורכב בתוך האוזן או מסביב לה. 

מאמר זה נכתב עבור אתר הגיל השלישי

מומלצים

דילוג לתוכן