הנגשת בתי אבות

 הנגשת בתי אבות

הנגשת בתי אבות אינה  רק סוגיה טכנית. בעיקרה –  היא סוגיה מהותית. הנגשה נאותה היא תנאי הכרחי לעצם היתכנות קליטת קשישים מוגבלים, תשושים וסיעודיים, ודאי מי מהם שיושבים ומתניידים על כיסא גלגלים, בבתי אבות. בעליהם של בתי אבות והצוותים העובדים בהם יודעים זאת היטב.

יש כיום אמצעי הנגשה יעילים ובטיחותיים המאפשרים לנכים ולמוגבלים חופש תנועה גם בהינתן המגבלה שלהם. לשם כך יש צורך בהתאמת המקום שבו הם שוהים. בבתי אבות יש תשתית נדרשת וראויה לחופש תנועה יחסי של אנשים הרתוקים לכיסאות גלגלים: הפתחים רחבים מספיק למעבר כיסא, יש מעלון לנכים המותאם לעלייה ולירידה באמצעות כיסא גלגלים, בתוך הבית וככל שתנאי השטח והטופוגרפיה מחייבים זאת- גם בכניסה אליו.

יצרנית מעלונים מובילה מספקת מעלונים לנכים המתאימים לכל סוגי המדרגות, בתוך הבית ומחוץ לו. המעלונים עובדים בשקט על מסילה עגולה שמשמשת גם כמאחז ליד, וניתן לקפל אותה עם סיום השימוש. כמו כן יש מעלונים קבועים.

גישה והנגשה

מעלונים נדרשים בבתי אבות על מנת לאפשר, ככל שהיא נדרשת, תנועה בין מפלסים וקומות. בעוד עבור אנשים צעירים ובריאים- התנועה טבעית ופשוטה וכמוה גם הגישה למקומות, עבור נכים וקשישים הרתוקים לכיסא גלגלים כדי שתהיה גישה יש ליצור הנגשה. הנגשה מחייבת חשיבה, תכנון, הקצאת משאבים, ביצוע. אמצעי ההנגשה צריכים להיות מותקנים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים. עליהם לעמוד בתווי תקן איכות ובטיחות מחייבים ומחמירים. זה תחום שאיש לא יכול להרשות לעצמו לקחת בו סיכון.

הנגשת בתי אבות – חובה מוסרית

הנגשת בתי אבות היא ביטוי נדרש ומתבקש למחויבות של החברה כלפי הקשישים בכלל והמוגבלים בפרט. הרציונל למחויבות זו הוא – זכותם של המוגבלים ליהנות מאיכות חיים ומחופש תנועה על אף הקושי והמגבלות. מימוש המחויבות מאפשר למוגבלים לשמור על כבודם האנושי, לא להרגיש מוקצים ומודרים, אלא שייכים ומקובלים.

להנגשת בתי אבות יש גם היבט מעשי חשוב: ככל שבית האבות מונגש יותר, כך, בהתאמה, גובר הסיכוי של משפחות קשישים מוגבלים לבחור בו  כבית שבו ישהו יקיריהם. עלות ההנגשה כרוכה על פי רוב בהוצאה חד פעמית, ואולי מדי פעם בשיפור, בשדרוג ובהתאמות,  במידה שהן נדרשות.

כל מי שעוסקים בתחום יודעים היטב את משמעות ההנגשה וחשיבותה. מתן מענה להנגשה נאותה היא חלק בלתי נפרד מטיב השירותים ומאיכותם בבתי אבות. התאמת המקום לצרכי הדיירים ולמגבלותיהם היא חלק בלתי נפרד מפיתוח התשתיות והשירותים במקום.

בשל ההיבט הבטיחותי החשוב במידה שלא ניתן להפריז בחשיבותו, נמצאים אמצעי ההנגשה השונים בפיקוח מתמיד ובבקרה שוטפת. לפני שאתם בוחרים בבית אבות עבור מי מיקיריכם חשוב שתבקרו במקום ותוודאו שהוא מותאם, אכן, לצרכים ולמגבלות, וכי הוא יוכל לחיות שם באופן שבו יישמרו בקפידה חופש התנועה האפשרי עבורו וכבודו.

 

מומלצים

דילוג לתוכן