מעבר לבית אבות בקלות וביעילות

 מעבר לבית אבות

כל שינוי הוא קשה- קל וחומר בגיל מבוגר. קשה במיוחד הוא מעבר מבית מגורים שאדם רגיל לחיות בו עשרות שנים וביתו הוא, אכן, מבצרו, אזור הנוחות שלו, אל מקום אחר, חדש וזר. על מנת להקל על הקושי ולרכך את ה"נחיתה" במקום החדש, שייהפך עם מעבר לבית אבות חשוב שהמקום ייבחר בקפידה, לאחר בירור מעמיק ויסודי של התנאים המוצעים בו.

בתי אבות שונים זה מזה בפרמטרים שונים, אשר העיקרי שבהם הוא קהל היעד שהם קולטים. בתי אבות לעצמאיים שונים מאשר בתי אבות לתשושי נפש ובמיוחד לסיעודיים. עם המעבר, הופך בית האבות למקום שאמור לתת מענה למכלול ההיבטים של חיי הקשיש- בריאותי, חברתי, גופני, נפשי ומנטלי. על מנת לבחור את המקום המתאים ביותר, בהינתן מצבו של הקשיש מזה והתנאים הנגישים וזמינים לו בבית האבות הייעודי מזה, חשוב לבצע את הבחירה בשיתוף אנשי מקצוע בתחום זה.

בית אבות כ… בית

בית אבות הוא מקום שמגיעים אליו כאל ברירת מחדל. המשורר נתן יונתן כתב בשירו "צלילי קסטה רחוקים" את המלים: "הבית זה מקום שאם אתה חייב לשוב אליו תמיד פתוחה בו דלת לקראתך". אם לשאול את רוח המלים ואת השראתן- בית האבות הוא מקום שהבחירה להעתיק את מקום מגוריו של הקשיש אליו היא לעולם בחירה קשה ומייסרת, המתמצה במלים: אין ברירה. בהינתן הצורך להעבירו, חשוב לבחור בית אבות שיהיה בראש ובראשונה- בית. בית בכל מובן בית שבו יינתן מענה מרבי ומיטבי לצרכיו הבסיסיים של הקשיש אבל גם יהווה עבורו סביבה שתגרה ותעודד אותו לפעילות, בהינתן מגבלותיו, ותאפשר לו לשמור על כבודו כאדם.

מה חשוב לברר לפני מעבר לבית אבות?

חשוב לברר ולוודא מבעוד מועד כי בית האבות יהווה בית תומך ומגן, שימולאו בו צרכיו של הקשיש. שיינתן טיפול רפואי, תזונה מאוזנת המותאמת למצבו של הקשיש, שתנאי המגורים יהיו נאותים, שיישמרו הניקיון וההיגיינה, שתהיה פעילות ושהמשפחה תוכל לקבל מידע שוטף על מצבו ככל שהיא תבקש. נושא השקיפות הוא חיוני ביותר.

התפקיד של המשפחה

למשפחת הקשיש יש תפקיד חשוב ביותר לתהליך מעבר  לבית האבות. היא נדרשת ללוות אותו בשלבים הראשונים של המעבר וקשי הקליטה הצפויים באופן צמוד והדוק. היא מצופה להיות לו משענת, קבוצת תמיכה מכילה ומחבקת. עליה להירתם למשימה ככל שיידרש תוך כדי עידוד, חיזוק וחיבוק של אב המשפחה ומתן תחושה שהוא אינו לבד אף לרגע.

פתחנו בשינוי ונסיים בו: כל אדם מגיב באופן שונה, ייחודי לו, על שינוי. בהינתן הקושי הטבעי והצפוי של הקשיש להסתגל אל בית אבות שייהפך עם המעבר אליו לביתו הקבוע, נכון להקל עליו בכל דרך אפשרי, תוך שילוב ידיים, כוחות ומשאבים של המשפחה כולה. בהצלחה!

 

 

 

 

מומלצים

דילוג לתוכן