טיפול בדמנציה בקרב הגיל השלישי 

טיפול בדמנציה בקרב הגיל השלישי 

הדמנציה היא אחת התסמונות המוכרות ביותר בעולם והיא מגיעה לאחוזים ניכרים, שבגיל מסוימים עוברים את מחצית האוכלוסייה. אפשר להבין שהסובלים הראשיים מההידרדרות הקוגניטיבית הזו הם בני הגיל השלישי, אך למרות שיש הרבה נקודות שליליות לגבי המחלה, יש כמה סוגי  טיפול בדמנציה שיכולים לעזור. זה הזמן לפרט עליהם ולהבין עד כמה הם באמת יעילים.

מה המטרה של הטיפול בדמנציה?

המטרה בתחום טיפול בדמנציה היא לא להעלים את המחלה כי זה לא יכול לקרות, נכון להיום. יכול להיות שבעתיד נעלה על דרך לשפר מחדש את תאי המוח שנהרסו ויכול להיות שנצפה בשיפור במצבו הקוגניטיבי של המטופל, אך בסופו של דבר אפשר רק להאט את ההידרדרות. האטת ההידרדרות היא המשימה החשובה ביותר ברגע שמאבחנים שלמטופל יש דמנציה כאשר חשוב לזכור כי גם עצירה של הידרדרות המחלה לחלוטין היא דבר די נדיר. המטרה של הטיפול אם כך היא למנוע נזק נוסף אך באותה נשימה גם לאזן את מצבו של המטופל מבחינת שאר הבעיות הרפואיות שיש לו.

טיפול תרופתי לפי מרשם רופא

הטיפול הראשון שיינתן למטופל שאובחן כסובל מדמנציה הוא כמובן טיפול תרופתי. רופא פסיכיאטר מומחה הוא היחיד שיכול לרשום תרופות אלו למטופל, כאשר ישנו רופא פסיכיאטר גריאטרי מומחה במיוחד לגיל השלישי. התרופות יכולות להיות יעילות יותר או פחות וגם היעילות שלהם מושפעת מהזמן, מה שמחייב ביקורים תכופים אצל הרופא. בסופו של דבר טיפולים אלו חשובים מאוד אם כי לספק את התרופות לחולה הדמנציה לא תמיד יהיה פתרון נכון, כי לעתים הוא פשוט ישכח לקחת אותם. זה רק ממחיש עד כמה מצב זה רגיש ומחייב טיפול אישי ומותאם יותר.

טיפולים התנהגותיים וקוגניטיביים

בנוסף לטיפול התרופתי שיכול להיות מעולה לטיפול בדמנציה, חשוב לציין כי יש עוד כמה טיפולים שיכולים להוביל לעצירת הידרדרות המחלה. למשל, אחת הבעיות הגדולות ביותר של חולי דמנציה היא שמתייחסים אליהם לעתים אנשים שלא יכולים לזכור דבר,  שאי אפשר לתקשר איתם ואי אפשר לשפר את המצב שלהם על ידי שיטות אחרות טבעיות ופשוטות. עם זאת, שיח עמוקה מידי פעם, טיפול התנהגותי שישפר את היום יום של המטופל, מבחנים קוגניטיביים שמטרתם לא רק לאבחן מחדש את המטופל אלא גם להועיל מניעת ההידרדרות של הדמנציה וכמובן גם טיפול פסיכיאטרי, יכולים לעזור.

הטיפול החשוב הוא הטיפול הסיעודי

הטיפול החשוב ביותר לחולי דמנציה הוא כמובן הטיפול הסיעודי. קל לשכוח כי חולה דמנציה יכולים לסבול משגרה קשה מאוד, כי לעתים הם נראים בריאים לחלוטין. למעשה, יש לא מעט חולי דמנציה שהבעיה היחידה אצלם היא הבעיה קוגניטיבית ומלבד הבעיה הזו הם בריאים לחלוטין ואפילו מתניידים בכוחות עצמם. עם זאת הם יכולים להצטרך לעזרה במצבים די פשוטים בחיים, לעתים כי הם שוכחים כיצד לבצע פעולות מסוימות. תשומת הלב שיש להקדיש לחולה דמנציה תהיה רבה מאוד והוא חייב להיות בהשגחה כל הזמן.

לאזן את מצבו הבריאותי של הקשיש

בגלל שחולה דמנציה לא באמת יכול לזכור כל מה שאומרים או נותנים לו, אפילו אם מדובר בדבר הכי בסיסי שיש כמו כדור אחד ביום, הוא נמצא בבעיה קשה מאוד. חולים בדמנציה יכולים למצוא את עצמם בבעיות הרבה יותר חמורות בעיקר כאשר יש להם בעיות רפואיות אחרות, כמו למשל בעיות לב, בעיות במערכת הדם כמו סוכרת וכולה. כדי למנוע הידרדרות בבעיות הללו יש לספק לו תשומת לב רבה עוד יותר וכמובן למצוא פתרונות שדורשים כמה שפחות התערבות מצדו.

מומלצים

דילוג לתוכן